Support

Google Adwords

AdWords is een belangrijk onderdeel van zoekmachine Google. Het laat bedrijven toe reclame te maken op de Google-websites, alsook op websites die gebruikmaken van Google AdSense. Het zijn advertenties gebaseerd op zoekwoorden gedefinieerd door de adverteerder. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven. Het is de grootste bron van inkomsten voor Google met maar liefst 16,4 miljard euro in 2007.

Adwords maakt gebruik van het Pay-per-click (PPC) systeem. Dit houdt in dat de adverteerder pas moet betalen voor zijn advertentie als er effectief op zijn advertentie wordt geklikt. Als adverteerder kun je zelf bepalen wat het maximumbedrag is dat je wilt betalen per dag. Als er meerdere adverteerders zijn voor hetzelfde zoekwoord worden de advertenties die het meeste opbrengen per klik bovenaan geplaatst. Op basis van je zoekwoorden kan Google een schatting maken van wat de adverteerder moet betalen per klik. Een minimumbudget is er niet, de adverteerder kan wel een maximumbudget instellen bijvoorbeeld 10 euro per dag. Als je boven dit budget gaat, wordt de advertentie automatisch niet meer getoond.

Veiling

De kosten voor een klik worden bepaald aan de hand van een veiling. Zodra iemand een zoekopdracht uitvoert in Google wordt er een veiling op de achtergrond uitgevoerd tussen de advertenties waarbij de bijbehorende zoekwoorden overeenkomen met de zoekopdracht. Van alle advertenties die geschikt zijn wordt de advertentiepositie bepaald door middel van de kwaliteitsscore (relevantie van de opgegeven zoekwoorden en de bijbehorende pagina/advertentie) en het bod. De advertentie met het hoogste bod hoeft niet per se ook de hoogste positie te krijgen. 

De adverteerder kan zelf kiezen welke zoekwoorden aan zijn advertentie worden gelinkt, hierdoor wordt de advertentie enkel getoond aan mensen die interesse hebben in het onderwerp. Verder zijn er nog twee soorten doelgerichtheid waarmee een adverteerder zijn advertentie nog specifieker kan aanbieden:

  • Regionale doelgerichtheid: het is mogelijk om aan te duiden dat enkel mensen die in de buurt van de regio, of een zelf gekozen plaats, zoeken of wonen de advertentie te zien krijgen. Dit gebeurt door het analyseren van de zoekopdracht bijvoorbeeld “hovenier 's-Hertogenbosch”.
  • Aangepaste doelgerichtheid: een adverteerder bepaalt hier zelf de straal, of bakent zelf de grenzen af van het gebied waarin de advertentie moet worden weergegeven.
Rate this item
(1 Vote)
More in this category: « Ga nichen Google AdSense »
Login to post comments
back to top