Support

Goede links

Goede links en slechte links

Linkstrategie is één van de belangrijkste aspecten van zoekmachine optimalisatie. Voor Google de belangrijkste zoekmachine is het in ieder geval van groot belang. Kwaliteit gaat hier zeker boven kwantiteit maar het is belangrijk om een uitgebalanceerde lijst van links naar je website te verkrijgen. Diversiteit is hier een belangrijk aspect. Probeer niet alleen maar links te verkrijgen van één bron en probeer ook niet met maar één methode te werken. Een aantal methodes moeten zeker vermeden worden omdat ze of geen voordelen bieden of ervoor zorgen dat je pagina’s “gestraft” worden door de zoekmachines.

Goede links

Directory links

Directories (zoals Yahoo) worden door de zoekmachines gezien als een heel belangrijk bron van informatie. Natuurlijk is de ene directory belangrijker dan de andere en zijn sommige directories het waard om hierin vermeld te worden. Zorg er wel voor dat je niet in één keer bij alle directories een vermelding aanvraagt. De zoekmachines zullen het vreemd vinden dat je in één keer zoveel backlinks hebt en zullen je website “straffen” totdat je linkstrategie er wat natuurlijker uitziet.

Begin met de grootste directories en overweeg om zowel links te krijgen van gratis directories, niche directories en zeker ook betaalde directories. 

Reciprocal links (wederkerige links)

Je hebt misschien al wel ergens gelezen dat wederkerig linken (ik link naar jou, jij linkt naar mij) niet meer belangrijk is voor de zoekmachines. Het is waar dat Google en de andere zoekmachines niet meer zoveel waarde hechten aan wederkerige links, zijn het natuurlijk nog altijd links die wel meetellen. Zorg ervoor dat je wederkerige links tot een minimum beperkt en zorg er zeker voor dat je linkstrategie niet allen uit dit soort links bestaat. Belangrijk is dat je er wel voor zorgt dat de website die naar jou linkt over hetzelfde onderwerp gaat als jouw website, maar dit geld overigens voor alle inkomende links.

Unieke eenzijdige links (dus géén wederkerende links)

Dit soort links zijn verreweg het belangrijkst. Zorg ervoor dat je linkstrategie vooral op dit type links is gebaseerd. Hoe relevanter de website is die naar je linkt en hoe meer waarde de zoekmachines aan deze website hechten des te beter dit is voor de link naar jouw website.

Site wide links

Het verkrijgen van site wide links betekent dat een link naar jouw site op meerder pagina’s binnen een website wordt geplaatst. Deze methode moet ook niet al teveel toegepast worden. Het is bekend dat zoekmachines minder waarde hechten aan een link wanneer deze op meerdere pagina’s binnen een website voorkomt. Het is een ander verhaal wanneer de links telkens naar een andere pagina binnen jouw website verwijst.

Artikel links

Het schrijven van een artikel en aanmelden bij een artikel database kan voor veel inkomende links zorgen. Wanneer je een artikel aanmeld bij een directory is de kans groot dat deze wordt opgepikt door websites die over hetzelfde onderwerp gaan en dat zij je artikel gebruiken op hun website. Wanneer je dan een link in het artikel hebt geplaatst naar je eigen website zorgt dit voor kwalitatief goede inkomende links.

Community links

Meld je aan bij forums en zet je link in je handtekening. Plaats interessante reacties op iemand anders zijn of haar weblog en gebruik je link als je gebruikersnaam. 

Slechte links

FFA sites (Free For All sites)

Bij een FFA website mag iedereen een link plaatsen op hun website. Aan dit soort websites heb je helemaal niks omdat deze vaak door de zoekmachines wordt gemeden. Een ander groot nadeel van dit soort sites is dat het vaak spammers lokt. Zij volgen dan de link en zoeken naar emailadressen. Deze adressen worden dan gespamd. Ik hoef jullie niet uit te leggen hoe vervelend dit is en hoe deze mails eruitzien.

Link farms

Een linkfarm is een pagina waarop extreem veel links staan. Vermijd dit soort links omdat ze nergens aan bijdragen. Een uitzondering hierop zijn de startpagina’s. Deze pagina’s worden door Google en de andere zoekmachines wel gelezen en kunnen dus bijdragen aan goede inkomende links.

Niet indexeerbare links

Gezien vanuit het zoekmachine marketing perspectief heb je niets aan dit soort links. Omdat de zoekmachines deze links niet kunnen volgen zullen ze dus ook niet meetellen voor het aantal inkomende links. Je moet er wel rekening mee houden dat het misschien een nieuwe website is die nog niet bezocht is door de zoekmachines. Wanneer de zoekmachines deze website dan bezoeken zal je link wel meegenomen worden. Je linkstrategie moet er zo natuurlijk mogelijk uitzien. Probeer dus de “goede” links zoveel mogelijk te variëren en vermijd de “slechte” links. Verzamel links van zoveel mogelijk verschillende bronnen en gebruik zoveel mogelijk methodes. Gebruik ook verschillende keyword varianten in de ankertekst. Uiteraard de keywords waar je op gevonden wil worden/waar de mensen op zoeken.

Bronnen om links te verzamelen:

Directories

  • Dmoz (de belangrijkste directory van het www!)
Een link van deze directory wordt door de zoekmachines zeer gewaardeerd, vooral door Google. je kunt je aanmelden door naar een geschikte categorie te surfen en dan te klikken op “add url”.
  • Startpagina
 Startpagina is de Nederlandse directory. Startpagina is verdeeld in meerdere dochterpagina’s, eigenlijk een soort mini directories. Surf naar de gewenste dochterpagina en klik onderaan op “suggestie”.
  • Startkabel
 Dit is ook een Nederlandstalige directory met vele dochterpagina’s. Surf naar de gewenste dochterpagina en klik op “Opmerkingen of suggesties”
  • Flippy
 Nederlandstalige directory. Eerst naar een subcategorie surfen en dan klikken op “url toevoegen”
  • Zoek
 Bij deze directory moet je eerst een account aanmaken en daarna kun je websites toevoegen.
  • Yahoo Belangrijke directory waar veel waarde aan wordt gehecht door de zoekmachines. Is ook een mogelijkheid tot gratis vermelding, je moet dan wel een account aanmaken.
  • Business.com
 Een betaalde directory waar ook weer veel waarde aan wordt gehecht door de zoekmachines.

Verkrijg goede links

Zoals velen al wel zullen weten is het aantal links (en de kwaliteit van die links) belangrijk voor een goed resultaat binnen de zoekmachines. Links verkrijgen naar je website is niet gemakkelijk, goede links verkrijgen naar je website al helemaal niet! Zeker met de huidige RSS feeds is het moeilijk. Spammers gebruiken je content en publiceren deze 1 op 1 op hun website, vaak zonder een link te plaatsen. Heb je eindelijk eens een goed artikel geschreven, gaan de spammers er mee lopen!

Val op met een artikel

Leuke is dat een artikel met unieke flauwekul content enorm veel bezoekers kan genereren. Een dergelijk artikel wordt vaak door de andere bloggers opgepikt. En geloof me, dat artikel heeft heel wat links gekregen!

Doe, zeg of schrijf iets briljants!

Nieuws verslaan en als eerste publiceren kan er voor veel bezoekers zorgen.

Geef een oplossing voor een probleem

Dit werkt vooral in de gadget en online business markt. Denk maar eens aan alle extensions en plugins voor Joomla. Wanneer je een tool of plugin kunt maken voor een probleem zullen andere website hier graag naar toe linken. Geef bijvoorbeeld tips op je website hoe mensen productiever kunnen zijn of geef ze tips hoe ze kunnen ontspannen.

Om veel links te verkrijgen moet je out of the box denken. Doe eens iets raars en je valt op! Opvallen is het sleutelwoord want er zijn vaak duizenden concurrenten die allemaal graag gelinkt worden. Waarom moeten mensen dan naar jouw website linken??

Rate this item
(2 votes)
More in this category: « Backlinks Sitemap »
Login to post comments
back to top