Support

Linkexchange

Linkexchange

Links verkrijgen naar je website is belangrijk (linkexchange). Belangrijk voor meer bezoekers en zeker ook belangrijk om hoog te scoren in de zoekmachines! Zorg ervoor dat je website link op veel bezochte en belangrijke websites komt te staan (hoge pagerank).

Onderzoek je potentiële linkpartners

Op welke website zou je graag een link willen? Surf eens een tijdje rond en ga eens op zoek naar websites waar je graag een link van zou willen. Uiteraard moeten het wel websites zijn die ook over hetzelfde onderwerp als jouw website gaan. Kom je een interessante website tegen noteer dan even de volgende gegevens:

  • Website URL
  • De pagina waar je graag je link zou zien
  • De naam van de webmaster (kun je de naam niet vinden voer dan het webadres eens in op www.whois.net en bekijk die contactgegevens eens, misschien vind je daar een naam)
  • Emailadres
  • De datum van je bezoek
  • Een kleine omschrijving van de website (zeer belangrijk!)

Persoonlijke email

Het doel is om zoveel mogelijk informatie over de website en de webmaster te verkrijgen. Deze informatie kun je dan gebruiken om een gepersonaliseerde email te sturen. Hoe meer informatie je toevoegt aan de email en hoe persoonlijker je hem schrijft des te groter de kans dat je een link kunt verwachten!

Organiseer je informatie in een tabel of database

Wanneer je straks gaat mailen zul je wel de resultaten bij moeten houden. Je moet bijhouden wie je een mail hebt gestuurd, wie er een link heeft geplaatst, wie er geweigerd heeft en wie je nog een tweede of derde keer moet mailen. Door het bijhouden van een database houd je alles overzichtelijk en loop je minder risico om dubbele mails en dergelijke te versturen. Een goede manier om deze informatie te ordenen is via een Excel-sheet.

Verdeel je lijst in tweeën

Wanneer je informatie gaat verzamelen zorg dan dat je de potentiële linkpartners in twee groepen verdeelt.

  • Lijst A. Een kleinere maar belangrijke lijst. Op deze lijst komen de websites waar je absoluut een link van wilt. Deze websites hebben meestal een hogere PR en hebben dezelfde doelgroep als jouw website. Zorg er dus voor dat op deze lijst alleen die websites komen te staan die een grote waarde hebben en dus een aanwinst zijn als linkpartner. Van deze websites moet je zoveel mogelijk informatie verzamelen en zeer persoonlijk aanschrijven. Lijst A is kleiner omdat er veel meer tijd in deze linkpartners gaat zitten.
  • Lijst B. Websites die je op deze lijst zet hebben nog steeds te maken met jouw onderwerp maar misschien niet zoveel bezoekers of niet zo’n hoge pagerank. Hoewel links van de B lijst nog steeds waarde hebben loont het niet de moeite om hier evenveel tijd aan te besteden als aan de A lijst. Vandaar de verdeling.

Schrijf een persoonlijke email aan de A lijst

Zodra je alle informatie hebt verzameld en de websites hebt opgedeeld in twee verschillende lijsten wordt het tijd om de webmasters uit de A lijst een email te sturen. De email moet in ieder geval de volgende informatie bevatten:

  • Een positief commentaar op hun website
  • Een kleine omschrijving over wie je bent en waarom je ze een email stuurt. Uiteraard moet je hier de voordelen voor de betreffende webmaster in vermelden (win-win situatie).
  • Waar je graag jouw link zou willen zien (welke pagina) zodat zijn bezoekers er ook wat aan hebben (bijvoorbeeld “Voor meer informatie over dit onderwerp klik hier”.
  • Een kleine beschrijving waarom de inhoud van de beide sites overeenkomt.
  • Details over hoe ze naar jouw website kunnen linken en ervoor zorgen dat dit proces zo eenvoudig mogelijk is.
  • Je contactinformatie
  • Geef aan dat je ze ook van een banner kunt voorzien en dat je graag een banner terugplaatst. 

Om ervoor te zorgen dat er niet teveel tijd in het schrijven van de mails gaat zitten is het verstandig om een soort van sjabloon of voorbeeld mail te maken. Zorg er wel voor dat de mails zo persoonlijk mogelijk blijven!!

Schrijf een persoonlijke email aan de B lijst

Wanneer je de webmasters van de B lijst gaat contacteren moet je zorgen dat ook deze mails weer zo persoonlijk mogelijk zijn. Echter zal je B lijst veel meer adressen bevatten en is het dus niet mogelijk om hier evenveel tijd aan te besteden als aan de A lijst. Ook hier is het weer verstandig om een sjabloon te maken waar je zo de gegevens kunt kopieren en plakken.

Test eerst je emails

Wanneer je net begint met deze linkstrategie zorg er dan voor dat je niet alle personen in één keer mailt. Je wilt eerst testen welke mails het “goed” doen. Verstuur dus verschillend opgemaakte mails naar kleine groepjes en kijk welke mails de meeste links opleveren. Zo kom je uiteindelijke tot de “ideale” linkverzoek mail!

Geef niet op

Wanneer een site niet reageert op je linkverzoek mail ze dan nog een keer. Deze keer kun je vragen of dat ze misschien een link willen ruilen (in de eerste mail vraag je om een link naar jouw website), dus ik link naar jou, jij linkt naar mij (linkexchange).

Maak duidelijk dat het een win-win situatie is!

Goed voor linkexchange (de andere partij heeft er een interessante website link bij) en voor Google.  

Rate this item
(1 Vote)
More in this category: « Tags Backlinks »
Login to post comments
back to top