Support

Facebook

Wat is Facebook?

Facebook bestaat sinds 4 februari 2004 (toen "The facebook"). Mark Zuckerberg is de oprichter en algemeen directeur. Het hoofdkantoor bevindt zich in Palo Alto, Californie. In eerste instantie konden alleen studenten van Harvard College lid worden. Later werd dit uitgebreid tot de gehele Harvard-universiteit en enkele andere universiteiten. Weer later werden studenten van alle universiteiten toegelaten. In september 2006 werd Facebook geheel openbaar, waarna (vanaf 13 jaar en ouder) iedereen zich kon registreren. Er was in 2006 sprake van een overname door Yahoo voor een bedrag rond een miljard dollar. De verkoop was mondeling overeengekomen, maar toen Yahoo haar bod verlaagde naar 800 miljoen sloeg de toen 23-jarige Mark Zuckerberg het bod af.

Ook nadat Yahoo haar oorspronkelijke bod van een miljard weer op tafel legde weigerde Zuckerberg te verkopen. In 2007 maakten Google en Microsoft bekend te azen op een belang in het bedrijf. Op 25 oktober 2007 werd bekend dat Microsoft voor 240 miljoen dollar een belang heeft genomen van 1,6 procent in Facebook. De waarde van Facebook zelf werd hierdoor geschat op 15 miljard dollar. In 2010 stond de toen 26-jarige Mark Zuckerberg op nummer 35 van de Forbeslijst van rijkste mensen ter wereld, met een vermogen van 6,9 miljard dollar. Facebook was een van de eerste virtuele gemeenschappen die een publieke web-API aanbood, een manier voor derden om gebruik te maken van de data van Facebook in een eigen (web)applicatie. Dit was een groot succes, wat tot uiting kwam in populaire Facebook-applicaties als Scrabble, Schaken, Poker etc. Veel andere virtuele gemeenschappen, waaronder het Nederlandse Hyves, hebben inmiddels ook dergelijke API's gelanceerd of zijn van plan dit te doen. Facebook is sinds mei 2008 in het Nederlands te raadplegen. Spaans, Duits en Frans waren de eerste talen waarin Facebook werd vertaald. In de Noord-Afrikaanse revoluties van 2011 in Egypte en Tunesie was naast Twitter Facebook een belangrijk middel waarmee de opstandelingen met elkaar en de buitenwereld communiceerden. De opstandelingen (veelal studenten) noemden zich in de media meermaals "de kinderen van Facebook".

Groei 

Het aantal Facebook-leden is enorm toegenomen sinds 2007, sindsdien is het aantal actieve gebruikers zeer sterk blijven groeien.

Facebook Timeline

Op 22 september 2011 kondigde Facebook de nieuwe functionaliteit "Facebook Timeline" aan. Facebook Timeline is een chronologisch overzicht van activiteiten van een gebruiker op een visuele manier. Op deze manier creëert Facebook een overzicht van het digitale leven van een gebruiker op Facebook, naast de realtime en de belangrijkste meldingen. De functionaliteit werd als optionele functie beschikbaar in december 2011. In december 2011 werden alle officiële Facebook-apps voor mobiele telefoons voorzien van Timeline.

Beursgang

Over de beursgang van het bedrijf Facebook is lang gespeculeerd. Door de groei van het bedrijf en de hoge jaarlijkse winst wordt het bedrijf eind 2011 gewaardeerd op bedrag in de richting van 100 miljard dollar. In november 2011 werd bekend dat het door beleggers gewilde bedrijf waarschijnlijk tussen april en juni 2012 naar de beurs zal gaan, zonder gebruik te maken van de diensten van zakenbanken. De beursgang zou een van de grootste ooit zijn. Bij de beursgang van het sociale netwerk werden de aandelen geïntroduceerd voor 38 dollar. Op het hoogtepunt stond de koers ruim boven de 40 dollar, maar de weken daarna zakte het aandeel tot een dieptepunt van ruim 25 dollar. Dat dieptepunt werd bereikt op 6 juni 2012. De week daarna bleef de waarde van een aandeel Facebook nagenoeg gelijk, maar sinds 13 juni zit het aandeel in de lift. Maandag sloot de koers op 31,41 dollar, een stijging van 4,6 procent in één dag. Ook vrijdag 15 juni groeide het aandeel al met ruim 6 procent. De stijging op maandag werd mede veroorzaakt door de overname van Face.com. Het sociale netwerk heeft het bedrijf dat bezig is met gezichtsherkenning voor een onbekend bedrag gekocht. Schattingen lopen uiteen van 80 tot 100 miljoen dollar.

Recent nam Facebook nog de populaire foto-applicatie Instagram over voor 1 miljard dollar.

Facebook Pagina

Een facebook pagina wordt steeds vaker een tweede homepage voor personen, bedrijven, instellingen en instanties. Ondanks dat steeds meer en meer mensen leren hoe ze dit werkt wordt een facebook pagina steeds omvangrijker qua mogelijkheden en functies. Het wordt zelfs belangrijker om dit te doen met SEO, oftewel Zoekmachine Optimalisatie. Facebook marketing biedt nu ook voor de Nederlandse Markt steeds vaker nieuwe mogelijkheden en kansen om uw pagina te promoten. Ondanks dat Facebook’s  ”virale kanalen” – Nieuwsberichten, uitnodigingen, vindt-ik-leuk-knoppen een centrale rol spelen bij de verspreiding van uw content is het erg belangrijk dat u vanaf het begin SEO Marketing technieken toepast. Dit kan extreem behulpzaam zijn bij het bereiken van een zo groot mogelijk publiek. SEO Marketing help u uw pagina bereikbaar maken aan een zo groot mogelijk publiek, niet alleen de de fans en leden. Sterker nog, Facebook zelf heeft meerdere uitbreidingen geïnstalleerd om u dit relatief makkelijk te maken. Uiteraard heeft Facebook daar zelf ook belang bij.

6 tips voor zakelijk succes op Facebook

Misschien maakt u privé al gebruik van Facebook, of moet u eigenlijk maar niets hebben van deze populaire website. Toch is het gezien de hoge bezoekersaantallen en het directe contact met klanten zonde om er niets mee te doen. Hoe haalt u hier het meeste voordeel uit voor uw nog jonge bedrijf? De checklist 6 tips voor zakelijk succes op Facebook.

1. Aanmelden op Facebook

Eigenlijk meer een voorwaarde dan een tip. Om uw onderneming zakelijk te kunnen profileren op Facebook heeft u sinds een paar maanden eerst een persoonlijk profiel nodig. Profielen zijn voor gebruikers, pagina's voor bedrijven en andere instellingen, zo redeneert Facebook. U moet zich dus eerst persoonlijk aanmelden voordat er überhaupt een zakelijke pagina kan worden aangemaakt. Dit kan echter voordelig voor uw onderneming uitpakken, omdat u zo al uw familie, vrienden en andere contacten uit uw netwerk kunt inzetten voor het gratis promoten van uw onderneming en producten of diensten. Wie het niet zitten dat zakelijk en privé hierdoor wel eens door elkaar kunnen lopen, kan de privacyinstellingen van zijn profiel naar wens aanpassen. Facebook is wat dit betreft vrij flexibel; als u niet wilt dat collega's en/of klanten foto's zien van een gezellig uitje met uw familie, kunt u dat heel eenvoudig instellen op uw profiel. 

2. Zakelijke pagina aanmaken

Als u eenmaal een profiel hebt, kunt u aan de slag met het creëren van een zakelijke pagina. Hier kunnen gebruikers of andere bedrijven 'fan' van worden. Ga naar Create a page en klik op de het icoontje dat op u van toepassing is, in de meeste gevallen een lokale onderneming of organisatie. Vervolgens kunt u de pagina verder aanvullen met belangrijke gegevens en bijvoorbeeld het bedrijfslogo als afbeelding uploaden. Het mooie van zo'n zakelijke pagina is dat u deze ongeveer dezelfde huisstijl als die op uw bedrijfswebsite kunt geven, bijvoorbeeld door het toevoegen van extra informatieve en welkom-tabs met meer informatie over de producten van uw bedrijf en toekomstige evenementen. U bent op dit moment nog de enige beheerder van de pagina, maar het is uiteraard ook mogelijk om meerdere beheerders aan te wijzen. Deze moeten uiteraard wel een Facebook-profiel hebben.

3. Wees interactief

Dat social media geen kwestie van alleen het zenden van informatie is, hoeven we u vast niet meer uit te leggen. Social media is interactief; u gaat als het gezicht van uw bedrijf of merk in gesprek met klanten. Dit kan de nodige positieve publiciteit opleveren, maar wees voorbereid op het krijgen van negatieve reacties, bijvoorbeeld een boos bericht van een klant die niet te spreken is over de slechte bereikbaarheid van uw bedrijf. Niet reageren is uit den boze. Juist in dit soort gevallen is het van groot belang dat u dergelijke reacties niet negeert, maar in gesprek gaat met de klant. Wacht niet te lang met antwoorden (social media-gebruikers gaan er min of meer vanuit dat ze dezelfde dag nog antwoord krijgen) en plaats een reactie waarin u zich verontschuldigt voor de gang van zaken en zegt dat u gaat uitzoeken wat er is misgegaan. Vraag desnoods of de klant zijn of haar contactgegevens naar u kan sturen in een privébericht, zodat u onderling makkelijker contact houdt. Is het probleem opgelost? Post dan nog een reactie waarin u aangeeft dat alles is rechtgezet, zodat andere gebruikers ook zien dat er adequaat met klachten wordt omgesprongen.

4. Maak de pagina publiek toegankelijk

Een nieuw aangemaakte pagina is automatisch openbaar, zodat hij direct kan worden geïndexeerd door zoekmachines. Handig ook om te weten dat bedrijven met een zakelijke pagina op Facebook vaak beter worden gewaardeerd door Google. Komt u uw bedrijf echter steeds maar niet tegen? Controleer dan of uw pagina wel met een zoekopdracht kan worden gevonden. Ga hiervoor naar 'Edit Page', klik vervolgens op 'Manage Permissions' en check of de 'Page Visibility box' aangevinkt staat. Wanneer u deze optie uitvinkt, zal uw pagina in het verolg makkelijker gevonden kunnen worden.

5. Post interessante content

Vergeet niet dat mensen vaak voor hun lol op Facebook zitten; met het promoten van nieuwe producten of verkoopacties alleen zult u weinig gebruikers echt weten te enthousiasmeren. Zorg er in plaats daarvan voor dat u ook regelmatig interessante content plaatst die niet primair gericht is op het verkopen van meer producten. Stond u laatst bijvoorbeeld met uw bedrijf op een beurs en werd daar gefilmd? Plaats het filmpje via YouTube op Facebook of upload foto's van uw presentatie tijdens een relevante workshop of ander evenement. Een discussie-tab toevoegen behoort ook tot de mogelijkheden, al moet u er wel rekening mee houden dat het modereren hiervan extra tijd in beslag kan nemen. Maak regelmatig tijd vrij voor het onderhouden van social media. Post wekelijks een vast aantal updates, zodat u nooit een dood uitziende pagina krijgt. Maak er daarnaast een gewoonte van om op vaste tijden (bijvoorbeeld een keer 's ochtends en 's middags) in te loggen; zo bent u er altijd op tijd bij wanneer gebruikers vragen stellen of een klacht hebben. Heeft u ook al uw handen vol aan Twitter? Dan kunt u instellen dat deze updates ook automatisch worden toegevoegd aan uw zakelijke Facebook-pagina.

6. Zet een advertentie op Facebook

Wilt u een nieuw product of spectaculaire kortingsactie promoten? Met wereldwijd zo'n achthonderd miljoen actieve gebruikers is Facebook een uitermate geschikt platform om gericht te adverteren. Adverteren via Facebook is bovendien niet al te duur (u bepaalt zelf waar en hoe vaak uw advertentie te zien is) en biedt veel mogelijkheden om de beoogde doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Want wie zojuist een sportschool bent gestart in Oost-Groningen, heeft er natuurlijk weinig aan als gebruikers uit de regio Amsterdam deze advertentie op hun profiel voorbij zien komen. Ook qua budget is Facebook flexibel; u kunt dit zelfs dagelijks aanpassen.

Rate this item
(0 votes)
More in this category: Flickr »
Login to post comments
back to top