Support

LinkedIn

Wat is Linkedin? LinkedIn is een virtueel sociaal netwerk, actief sinds 5 mei 2003, dat gericht is op vakmensen. Sinds begin november 2011 zijn er wereldwijd meer dan 135 miljoen geregistreerden. LinkedIn groeit de laatste jaren zeer sterk. In 2007 was het het snelst groeiende sociale netwerk in de VS met 189% groei. Nederland is met 2 miljoen deelnemers goed vertegenwoordigd (top tien land) en heeft zelfs de hoogste penetratiedichtheid van alle landen. De gemiddelde LinkedIn-gebruiker is een man van 41, heeft vijftien jaar werkervaring.

Doel

Het belangrijkste doel van de website is geregistreerden gebruik te laten maken van elkaars (zakelijke) netwerk. Dat gebeurt door contacten te leggen met anderen die je vertrouwt. Deze lijst van contacten kan als volgt worden gebruikt:

Een netwerk is opgebouwd uit je directe contacten, de relaties van je contacten, enzovoort. Al deze personen kunnen behalve direct haar of zijn netwerk ook uitbreiden via een introductie door een reeds in het eerste- of tweedelijnsnetwerk aanwezige contactpersoon. Het netwerk kan gebruikt worden voor het vinden van een baan, andere personen of zakelijke kansen, via aanbevelingen vanuit je netwerk. Werkgevers kunnen vacatures plaatsen en mogelijke kandidaten zoeken. Werkzoekenden kunnen het profiel van managers raadplegen en ontdekken welke van hun bestaande contacten haar of hem kan introduceren. Mensen met een LinkedIn-profiel kunnen elkaar zakelijke vragen stellen die andere vakmensen gratis kunnen beantwoorden. Ook aan van hier bekende peilingen, polls genaamd kan men meedoen. LinkedIn heeft de beschikking over groepen.

Door het systeem van doorverwijzen via een in je netwerk aanwezig contact ontstaat vertrouwen tussen de deelnemers aan het netwerk.

Applicaties voor LinkedIn

Om LinkedIn op mobiele apparaten te gebruiken hebben derden ook software ontwikkeld voor specifieke besturingssystemen zodat je op de meeste mobiele apparaten je Linkedin account kunt raadplegen en/of kunt aanpassen.

Beurswaarde Linkedin

19 mei 2011 vond de beursintroductie van LinkedIn plaats. Met de beursgang haalde LinkedIn 353 miljoen dollar op. Het bedrijf kent wereldwijd ruim 120 miljoen leden maar maakt nog steeds geen winst. De torenhoge waardering bij de beursgang -die oprichter Reid Hoffman met een 20%-belang 1,8 miljard dollar oplevert- is volgens veel analisten rationeel dan ook nauwelijks te verklaren.

Rate this item
(0 votes)
More in this category: « Google + Twitter »
Login to post comments
back to top